Motopaczka

Zasady jazdy w grupie motocyklowej

Każdy motocyklista poruszający się w grupie innych motocyklistów podlega dodatkowym zasadom poruszania się.

Nie dostosowanie się do tych zasad to narażenie siebie i innych uczestników dróg na niebezpieczeństwo. Jazda w kolumnie motocyklowej, zwanej również jazdą w szyku, wymaga od kierującego szczególnej uwagi i ostrożności. Aby tak było każdy z nas powinien znać te zasady.

Wybór lidera

Jeśli grupa jest już zorganizowana, lider najprawdopodobniej już jest wybrany. W takim wypadku należy dowiedzieć się kto nim jest. Gdy dopiero tworzymy grupę, należy go wybrać.
Lider powinien być doświadczonym motocyklistą z dobrymi umiejętnościami jazdy oraz znać zaplanowaną trasę. Często bywa tak, że w trakcie jazdy następują zmiany np. zmiana trasy, której lider nie zna, trzeba wiec wybrać nowego lidera lub wyposażyć istniejącego w nawigację.

Kolejność jazdy

Na początku jedzie już znany nam lider. Jest on odpowiedzialny za grupę. Natomiast na końcu jedzie zamykający grupę. W następnej kolejności za liderem powinny jechać motocykle, które są najsłabsze lub kierowcy z najmniejszym doświadczeniem. Jeśli grupa liczy sporo motocykli powinna być podzielona na podgrupy z liderami i zamykającymi. Prawo o Ruchu Drogowym mówi, że w kolumnie może jechać maksymalnie 10 motocykli (art.32.1. PoRD)

Odstępy

Kierowcy powinni ustalić odstępy miedzy pojazdami w kolumnie. Zapewnia to odpowiednią przestrzeń do hamowania i uniknięcia kolizji a równocześnie nie rozciąga nadmiernie kolumny. Według Amerykańskiej Motorcycle Safety Fundation:

Jazda w kolumnie przelotowej odbywa się na zakładkę. Lider jako pierwszy jedzie od lewej strony pasa ruchu.

Wąskie i kręte ulice przejeżdżamy w kolumnie liniowej. Należy wówczas zwiększyć odległość. Taka formacja pomaga bezpiecznie pokonywać trasę również gdy warunki na drodze są gorsze np. słaba widoczność lub zła nawierzchnia.

Formację podwójną stosujemy w ruchu miejskim w celu skrócenia kolumny. Formacja dość niebezpieczna ale w mieście przy niewielkich prędkościach, licznych skrzyżowaniach dobrze się sprawdza.

Utrzymanie stałej prędkości i odległości

Prędkość powinna być jak najbardziej stała, tak aby nie zakłócała odległości miedzy maszynami. Należy także unikać nagłych manewrów a jeśli kierowca musi wykonać manewr powinien zakomunikować go kierunkowskazem lub gestem, tak żeby motocykliści jadący za nim wiedzieli co się dzieje.
Korzystając z lusterek należy obserwować sytuacje za sobą. W sytuacji zwiększającej się odległości należy zwolnić i wyrównywać prędkość do tych wolniejszych motocykli, dostosowując prędkość całej grupy.

Utrzymanie stabilnego toru jazdy

Kierowcy powinni utrzymywać stabilny tor jazdy aby uniknąć kolizji z innymi motocyklami w kolumnie lub innymi pojazdami.

Oderwanie od grupy lub rozerwanie grupy

W przypadku odłączenia się od grupy np. potrzeby zatrzymania się, zamykający grupę zawiadamia przez interkom lidera o sytuacji. Jeżeli komunikacja jest nie możliwa oderwana cześć grupy zmierza do kolejnego punku podróży.
Inną sytuacją na podzielenie się grupy są skrzyżowania. Jeśli trasa jest prosta i znana wszystkim, grupa jedzie dalej a reszta dołącza po jakimś czasie. W przypadku kiedy większość nie wie jaki jest cel podróży dobrym rozwiązaniem jest zatrzymywanie się jednego motocyklisty w punkcie niewiadomym (rozwidlenie dróg). Wówczas kierunek jazdy znany będzie każdemu i będzie łatwiej się odnaleźć.

Sygnały, gesty używane w trakcie podróży w grupie

Komunikacja miedzy motocyklistami jadącymi w grupie jest bardzo ważnym elementem wspólnego podróżowania. Wiadomo, że nie każdy posiada interkom a głośne mówienie w kasku tak żeby inni to słyszeli to abstrakcja. Dla Twojego bezpieczeństwa a także innych członków grupy powinieneś zapoznać, a nawet nauczyć się na pamięć najważniejszych sygnałów komunikacyjnych.

Najmłodszy członek MotoPaczki pokazuje najważniejsze komunikaty dla motocyklistów.

Grafika gestów i znaków motocyklistów wykorzystywane w trakcie jazdy została zaczerpnięta ze strony www.jednoslad.pl

Zachowanie innych kierowców na drodze

Każdy motocyklista wie doskonale jak bardzo trzeba uważać na innych kierowców na drodze. Zasada ograniczonego zaufania przybiera tu priorytetowe znacznie. Wiadomo, jednoślad zawsze z kolizji wychodzi z największymi stratami. Szkoda tylko, że kierujący autami mają to gdzieś. Aby zminimalizować ryzyko najlepiej zadbać o dodatkowe oświetlenie motocykla. Mocniejsze oświetlenie zapalane tylko w dziń jest widoczne dla innych kierowców z dużo większej odległości i właśnie to zwrócenie na siebie uwagi często pozwala uniknąć…wiadomo czego.

Poruszanie się w grupie motocyklistów wymaga od nich samych dużo ostrożności, umiejętności i zaangażowania podczas jazdy. Dlatego należy stosować się do tych zasad i przepisów ruchu drogowego aby zapewnić wszystkim bezpieczeństwo, komfort i przyjemność z jazdy.

MotoPaczka...

…życzy udanych i bezpiecznych wypraw motocyklowych. Zapraszamy do obserwacji na FACEBOOK tak żeby nie umknęły Ci takie przydatne materiały.

Art.32.1. PoRD

1. Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać:

a. Samochodów osobowych, motorowerów lub motocykli – 10;

b. Rowerów jednośladowych – 15;

c. pozostałych pojazdów – 5.

2. Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza niż 500 m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200 m dla kolumn pozostałych pojazdów.

3.

4. Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego.

5. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do pojazdów uprzywilejowanych oraz do pojazdów jednostek podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.

6. Zabrania się wjeżdżania między jadące w kolumnie rowery jednośladowe oraz pojazdy, o których mowa w ust. 5.

7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych oraz Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, kierując się koniecznością zapewnienia porządku oraz zasadą bezpieczeństwa ruchu drogowego, określą, w drodze rozporządzenia, sposób organizacji i oznakowania kolumn pojazdów jednostek podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Napisz co o tym myślisz i nawiąż z nami kontakt.x